BİLDİRİ HAZIRLAMA KILAVUZU
VII. ULUSAL ÇOCUK ARAŞTIRMALARI KONGRESİ (UÇAK 2024)
“VII. Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi” (UÇAK-2024) 12-14 Haziran 2024 tarihleri arasında Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü koordinasyonunda, Sorgun Bilim ve Sanat Merkezi yürütücülüğünde, Yozgat Bozok Üniversitesi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yozgat İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Sorgun İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliği ile Yozgat ilinde düzenlenecektir.
Kongre başta Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrenciler olmak üzere tüm öğrencilerin;
- Araştırma becerilerini geliştirmeyi,
- Yaptıkları araştırmaları sunabilecekleri bir platform sağlayabilmeyi,
- Bilimsel ortamları tanıyarak gelecekteki çalışmalarına buna göre yön vermelerini sağlayabilmeyi,
- Ülkemizde çocuklara ve gençlere yönelik kongre ve sempozyum gibi bilimsel etkinliklerin sayılarını arttırmayı amaçlamaktadır.
Kongre ile ilgili bilgiler aşağıda verilmiştir.
- Kongrede bir tema sınırlandırması yapılmamıştır.
- Kongreye başta Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim gören öğrenciler olmak üzere tüm öğrenciler bildiri gönderebileceklerdir.
- Kongrede öğrencilerin yaptıkları araştırmaların sonuçları sözlü-poster bildiri halinde sunulacaktır. Kongrede öğrencilerin hazırladığı projelerin tanıtımına yer VERİLMEYECEKTİR.
- Kongreye bildiri özeti hazırlanması kongre web sayfasında (https://ucak2024.com.tr/) ve bu yazı ekinde yer alan bildiri hazırlama kılavuzuna göre yapılacaktır. Bildiri başvuruları da (özet-tam metin) yine kongre web sayfası üzerinden alınacaktır.
- Kongrede değerlendirme kriterlerine göre gerekli özellikleri taşıyan her bir bildiriyi sunmak üzere bir öğrencinin konaklama ve iaşesi Yozgat İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nce karşılanacaktır. Bu kapsamda kongre sürecinde bildiri sunacak her üç öğrenciye refakat edecek olan bir öğretmen okul ve kurum müdürlüklerince belirlenecek; bu öğretmenlerin konaklama ve iaşe masrafları da Yozgat İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından karşılanacaktır.
- Kongreye gelecek olan öğrencilere refakat edecek danışman öğretmen, değerlendirme sonunda kabul edilen bildirilerden sunulacak bildirinin hazırlanmasında danışmanlık yapan ve özet gönderme sürecinde bildiri özetinde ismi belirtilen öğretmenler arasından kurumlarınca belirlenecektir. Bu öğretmenlerin izin işlemleri MEB ‘Bilimsel Toplantılara Katılım Yönergesi’ ne uygun olarak yürütülecektir ( http://meb.ai/OzvtGD ).
- Kongreye bildiri sunan öğrenci ve onlara refakat edecek öğretmenler dışında öğrenci, veli ve öğretmenler de gönüllü olarak katılabilecektir. Gönüllü katılımcıların tüm masrafları kendilerine ait olacaktır. Kongreye katılımlarına ilişkin herhangi bir ücret alınmayacaktır.
- Kongrede sunulacak bildiriler ekte sunulan ‘Bildiri Hazırlama Kılavuzundaki’ esaslara göre hazırlanacaktır ve kongre süreci aşağıda belirtilen takvime göre yürütülecektir;
- 25.03.2024-10.05.2024 tarihleri arasında bildirilerin kongre düzenleme kuruluna gönderilmesi
- 10-15.05.2024 tarihleri arasında bildiri özetlerinin bilim kurulunca incelenmesi
- 15.05.2024 kabul edilen bildirilerin ilanı
- 15-18.05.2024 kayıt - kongreye katılacak danışman öğretmen ve öğrenci isimleri ile gönüllü olarak katılacak yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci isimlerinin bildirilmesi
- 20.05.2024 Kongre programının ilanı
- 12-14.06.2024 Kongre Tarihi
- Kongre ile ilgili tüm yazışmalar ucak2024@gmail.com adresinden elektronik posta yoluyla yapılacaktır.
- Katılımcılarımızın gelişmelerden haberdar olabilmeleri adına, telegram grubuna (https://t.me/+oUZvYb34KHphZGU0) katılmaları ve instagram (uçak.2024) sayfasını takip etmeleri yararlı olacaktır.
VII. ULUSAL ÇOCUK ARAŞTIRMALARI KONGRESİ
Bildiri Hazırlama Kılavuzu
Saygıdeğer Yönetici ve Öğretmenlerimiz
“VII. ULUSAL ÇOCUK ARAŞTIRMALARI KONGRESİNDE bir tema/konu sınırlandırılmasına gidilmemiş, öğrencilerimizin yaptığı tüm bilimsel çalışmalara yer verilmesi amaçlanmıştır. Bildirilerin kabulünde en önemli kriterler;
- Gönderilen önerinin bir araştırma sonucu olması, bir proje tanıtımı OLMAMASI
- Araştırılan konunun öğrencilerin hissettiği bir durum/problem/uygulamaya dayalı olması; ÖĞRETMENLERİN önerdiği konular OLMAMASI
- Yapılan araştırmanın bilimsel araştırma metodolojisine uygun olması
- Yapılan araştırmanın kendi alanı için değer taşıması
- Sonuçlarının bilimsel olarak ortaya konulmuş olmasıdır.
Öğrencilerin yürüteceği çalışmalar bir danışman desteği ile yürütülebilir. Burada önemli olan araştırma konusunu öğrencinin belirlemesi, bu aşamada danışmanın yön verici pozisyonda kalması, araştırmada gerekli işlemler (kuramsal bilgi edinme, veri toplama/işleme ve analiz etme) ve araştırma metodolojisi ile ilgili uygulamaları temel olarak öğrencinin yürütmesi, danışmanın büyük oranda yön verici pozisyonda kalması, çalışmada danışman/öğrenci rolünün 25/75 nispetinde olmasıdır.
Özetlerin nasıl hazırlanacağı ile ilgili ilkeler ve kılavuz aşağıda sunulmuştur.
- Özetiniz, en fazla 500 kelime uzunluğunda olmalıdır.
- Özetiniz, Times New Roman fontunda ve 12 karakter büyüklüğünde tek satır aralığı ile yazılmış olmalıdır.
- Özetiniz, sayfanın iki yanına hizalanmış bir biçimde yazılmış olmalıdır.
- Özette, en üst bölümden başlayarak sırasıyla; özetin başlığı, çalışmayı yapan öğrencinin adı ve soyadı, kurumu, elektronik posta adresi, çalışmanın danışman öğretmeninin adı ve soyadı, kurumu, elektronik posta adresi ve cep telefonu bilgilerine alt alta olacak biçimde yer verilmelidir. Varsa diğer yazarlar için de aynı işlemler tekrarlanmalıdır.
- Özetinizde araştırmanın amacı, problem cümlesi, yöntem, bulgular, sonuçlar, tartışma ve öneriler bölümleri yer almalıdır. Özetin bitiminin altında da konu ile ilgili anahtar kelimeler yer almalıdır.
Sözlü Bildiri
Genişletilmiş özet en fazla 500 sözcük uzunluğunda, 12 punto, Times New Roman yazı karakteri ile değerlendirme ölçütlerine uygun olarak hazırlanmalıdır. Özet, problem, amaç, yöntem, bulgular ve sonuçları içermelidir. Başlık, kısa ve bilgilendirici olmalı, olanaklı ise formüller ve kısaltmalardan kaçınılmalıdır. Net, açıklayıcı ve kesin bir dil kullanılmalıdır. Özette en az üç, en fazla beş anahtar sözcüğe yer verilmelidir.
Bildiri Özetinin;
Problem bölümünde; Bu araştırma hangi probleme çözüm bulmak için yapılmıştır? Alanındaki hangi belirsizlikleri giderecek, hangi soruların cevaplanmasına yardımcı olacaktır? Temel probleme bağlı olarak hangi alt problemlere cevap aranmış, hangi denenceleri test etmiştir? Sorularının cevaplarına yer verilir.
Amaç bölümünde, araştırmanın/projenin/eserin ortaya konulmasındaki amaç nedir? Bu çalışma niçin yapılmıştır? Çalışmanın sonuçları ile temel bilim alanlarına ya da üstün zekalı/yeteneklilerin eğitimi ile ilgili alanlara ne gibi katkılar getirilmesi beklenmelidir? Sorularının cevaplarına yer verilmelidir.
Yöntem bölümünde öğrencinin kendi ifadesi ile araştırma sürecinde neler yaptıkları, araştırmayı nasıl planlayıp kararlaştırarak uyguladıkları ve sonuçlandırdıkları anlatılmalıdır. Buna ek olarak araştırma bilimsel araştırma metotlarından hangisi ile yürütülmüştür? Araştırma var olan bir durumu belirlemeye yönelik tarama modelinde bir çalışma mı, yoksa yeni bir metodolojinin, uygulamanın, aracın, çalışmanın her hangi bir unsur üzerindeki etkisini ortaya koymaya çalışan deneysel bir çalışma mı? Araştırma standart ölçme araçları/ölçekler, anketler vb. araçlarla toplanarak elde edilen sayısal verilere dayalı nicel bir çalışma mıdır yoksa konu ile ilgili sözel ifadeleri, yorumları, değerlendirmelerin analiz edildiği nitel bir çalışma mıdır? Araştırmanın verileri bireylerden toplanmışsa katılımcılar/örneklem ve özellikleri (sayıları, bayan erkek sayısı, sınıf ve yaşları, araştırmada ele alınan diğer değişkenlerle ilgili özellikleri) nasıldır? Veriler bir deneyden elde edilmişse elde edildiği deney ve ortam nasıldır? Araştırmanın verileri hangi araçlarla nasıl toplanmıştır? Veriler nasıl analiz edilmiştir? Soruları yöntem bölümünde açıklanmalıdır.
Bulgular bölümünde araştırmanın her bir alt problemine ya da denencesine ilişkin elde edilen bulgular sayısal veriler de kullanılarak kısaca belirtilmelidir. Bir örnekle açıklamak gerekirse “Ülkemizde 45-80 yaş grubu sağlıklı bireylerden sigara içmeyenlerin %16,52si akciğer kanserine yakalanmakta; aynı yaş grubundaki sigara içenlerin %86,45’i akciğer kanseri olmaktadır. Verilere göre sigara içenlerin büyük bir bölümü akciğer kanserine yakalanmaktadır.” İfadesi bir bulgudur. Bu bulgunun sonuç bölümünde “sonuç ifadesi” olarak nasıl yazılacağı da açıklanmıştır.
Sonuçlar bölümünde araştırmanın her bir alt problemine ya da denencesine ilişkin ortaya konulan bulgularından elde edilen sonuçlara yer verilmelidir. Örneğin yukarıdaki bulgu sonuç bölümünde “Sigara akciğer kanserine sebep olmaktadır” şeklinde ifade edilebilir. Araştırmamızda kaç alt problem/denence var ise en az o kadar sonuç ifadesine yer verilmelidir. Her bir alt problemle ilgili sonuç alt problemle aynı numarayı taşıyacak şekilde numaralandırılmalıdır. Yani “Problem” bölümünde yer alan 1 numaralı alt probleme ilişkin sonuç, “Sonuç” bölümünde 1 numara ile, 2 numaralı alt probleme ilişkin sonuç, “Sonuç” bölümünde 2 numara ile ve bu şekilde devam edecek şekilde numaralandırılmalıdır. Bu arada bir alt probleme ilişkin birden fazla sonuca ulaşılmış ise o alt probleme ilişkin sonucun altında bir paragraf olarak ifade edilmelidir.
Anahtar Kavramlar bölümünde çalışmanızın temel konusunu ifade eden ve etiketlemeye yarayacak en az üç, en fazla beş kavramdan oluşan kilit kelimelere yer verilmelidir. Bir önceki örnek dikkate alındığında anahtar kavramlar “sigara içme, kanser” şeklinde olabilir.
BİLDİRİLERİN KABULÜ
İleride duyurulacak olan WEB sayfamızda bildiri yüklenmesi sırasında aşağıdaki bilgiler istenecektir.
- Öğrenci Adı-Soyadı:
- İli:
- İlçesi:
- Okul Adı:
- Sınıf Düzeyi:
- BİLSEM ÖĞRENCİSİ Evet Hayır
(Evet’i seçerse iki seçenek daha açılıp “BİLSEM Adı:” ve “BİLSEMDEKİ DÜZEYİ: UyumDestekBYFÖYProje(5’li kutucuk istiyoruz)
- Danışman Öğretmen Adı-Soyadı:
- Telefon:
- e-mail:
- Veli Cep Telefonu:
BİLDİRİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Gelen bildiri özetleri kör hakemlik sistemi ile aşağıdaki ölçütlere göre değerlendirilecektir
0: Görülmedi 1: Yetersiz 2: Kısmen Yeterli 3: Yeterli |
0 |
1 |
2 |
3 |
|
|
Araştırmanın Problem Durumu ve Amacı |
|
|||
1 |
Araştırmanın problem durumu açıkça ifade edilmiş |
|
|||
2 |
Araştırmanın problem cümlesi doğru şekilde yazılmış |
|
|||
3 |
Araştırmanın alt problemi/problemleri belirtilmiş |
|
|||
4 |
Araştırmanın problem durumuna uygun amaçlar belirlenmiş |
|
|||
5 |
Araştırmanın amacıma uygun alt amaçları ifade edilmiş |
|
|||
6 |
Çalışmanın neden yapılması gerektiği (gerekçesi) ifade edilmiş |
|
|||
7 |
Çalışmanın yapılmasının nasıl bir katkı sağlayacağı (önemi) açıklanmış |
|
|||
8 |
Çalışmanın daha önce yapılıp yapılmadığı hakkında bilgi sunulmuş |
|
|||
9 |
Çalışmayla ilgili araştırmaların taraması yapılmış |
|
|||
10 |
Araştırmanın sınırlılıklarını oluşturmuş |
|
|||
11 |
Araştırmanın varsayımları/sayıtları belirtilmiş |
|
|||
|
Araştırmanın Yöntemini |
|
|||
12 |
Çalışmada hangi yöntemin / modelin kullanıldığı belirtilmiş |
|
|||
13 |
Araştırmanın evreni ifade edilmiş |
|
|||
14 |
Araştırmanın örneklemi/katılımcıları açıkça ifade edilmiş |
|
|||
15 |
Çalışmanın örneklemini nasıl seçtiği açıklanmış |
|
|||
16 |
Örneklemin özellikleri hakkında bilgi sunulmuş |
|
|||
17 |
Hangi araştırma tekniğinin kullanılacağı belirtilmiş |
|
|||
18 |
Araştırmanın problem durumuna uygun veri toplama aracı belirlenmiş |
|
|||
19 |
Araştırmanın veri toplama süreci açıklanmış |
|
|||
20 |
Araştırmanın veri analiz yöntemi doğru olarak seçilmiş |
|
|||
21 |
Veri analizinde güvenirlik ve geçerliğin nasıl sağlandığı açıklanmış |
|
|||
|
Araştırmanın Bulguları |
|
|||
22 |
Araştırmanın bulguları açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edilmiş |
|
|||
23 |
Araştırmanın bulguları alt problemler dikkate alınarak açıklanmış |
|
|||
24 |
Analizler sonucunda edilen bulgular uygun sayı ya da sembollerle ifade edilmiş |
|
|||
25 |
Bulgular uygun bir şekilde (tablo, şekil grafik) görsellerle desteklenmiş |
|
|||
26 |
Elde edilen bulgularla ilgili delillere ya da görüşlere yer verilmiş |
|
|||
27 |
Bulguları açıklarken kendi görüş ve yorumlarına yer vermiş |
|
|||
|
Araştırmanın Sonuçları |
|
|||
28 |
Araştırmanın sonuçlar bulgulara dayalı olarak oluşturulmuş |
|
|
|
|
29 |
Araştırmanın Sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edilmiş |
|
|||
30 |
Araştırma verilerden elde edilen bulgular tartışılarak sonuç çıkartılmış |
|
|||
31 |
Sonuçlar problem ve alt problem durum dikkate alınarak ifade edilmiş |
|
|||
32 |
Araştırmanın sonuçları doğru bir şekilde açıklanmış |
|
|||
33 |
Araştırmanın sonuçları diğer çalışmalarda elde edilen sonuçlarla kıyaslanmış |
|
|||
34 |
Araştırmanın sonucunda başlangıçta belirlenen probleme çözüm getirip getiremediği hakkında açıklama yapılmış |
|
|||
|
Araştırmanın Önerileri |
|
|||
35 |
Araştırmanın önerileri elde edilen sonuçlara uygun bir şekilde verilmiş |
|
|||
36 |
Araştırmanın önerileri açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edilmiş |
|
|||
37 |
Çalışmada araştırmacının tecrübelerinde yola çıkarak öneriler verilmiş |
|
|||
38 |
Araştırmanın önerileri bu alanda çalışacaklara yön gösterici nitelikte |
|