HAKKIMIZDA

VII. ULUSAL ÇOCUK (UÇAK-2024) KONGRESİ

Toplumların geleceği yetiştireceği yeni neslin niteliğine bağlıdır. Bu bir toplumu oluşturan bireylerin sadece bir grubunun niteliğinden çok toplumu oluşturan tüm bireylerin niteliği ile ilgili olacaktır. Dolayısı ile aslında temel prensip olarak eğitimde feda edilecek birey yoktur. Eğitim sisteminin temel görevi tüm bireyleri sahip oldukları potansiyeli en üst düzeye çıkaracak ortam ve imkânları sağlayarak bireylerin en üst düzeyde gelişimini sağlamaktır. Bununla birlikte özellikle öğretim ve üst düzey meslekler ile gerek yerel ve gerekse evrensel düzeyde toplumun temel ihtiyaçlarına cevap verecek, toplumun sorunlarına çözüm bulacak bireyler temel öğrenme, problem çözme ve üretme yetenekleri açısından diğer bireylerden farklılıklar göstermektedirler. Bu durum toplumların her bir bireyine temel öğrenme ihtiyaç ve özelliklerine uygun ve onların gelişimini en üst düzeye çıkaracak öğretimsel uygulamaları geliştirmek zorunda olduğunu ortaya koymaktadır.

Bilimsel araştırma yapma sadece akademisyen ve öğretmenlere mahsus bir şey değildir. Ve bugün bizler Çocuk Araştırmaları Kongremizde bilimsel araştırmaları çocuklarımızın da yapabildiğinin canlı şahidi olacağız. Ülkemizin ilk ve tek çocuklarca yapılan araştırmaların sunulduğu Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi bu yönü ile ülkemizde çocuk ve gençlerimizin bilimsel araştırma yapma ve sunma heyecan ve isteklerini artırmaktadır.

Bilimsel metodoloji insanlığı her zaman iyi ve doğruya götürme yönünde en büyük dayanağımızdır. Bilimsel düşünme ve araştırma becerilerine erken yaşlarda sahip olan bireyler ileri profesyonel yaşamlarında meslektaşlarından bir adım önde olacaktır. Ülkemizde üniversiteye giren öğrencilerin sadece %7’sinin hayatlarında bir kez bilimsel bir ortamda sunum yapabildikleri dikkate alındığında bu tür faaliyetlerin de önemi bir kat daha artmaktadır.

Özetle çocuk ve gençlerimizin bilimsel araştırma becerilerinin gelişimine katkı sağlaması ve bilimsel bir beceriyi gerçek platformunda canlı yaşama imkânı sağlaması yönü ile Çocuk Araştırmaları Kongresi akademisyen, öğretmen, öğrenci ve velileri ile tüm paydaşları bir araya getiren, ülkemizde eğitim alanında büyük katkı sağlayacak niteliktedir.

VII. Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi (UÇAK-2024) başta BİLSEM öğrencileri olmak üzere 1-12. Sınıf düzeyindeki tüm öğrencilerin bilimsel araştırma becerilerini geliştirmek ve ilgi duydukları konulardaki meraklarına bağlı yaptıkları bilimsel araştırmalarını sunmalarına imkân tanımak, öğrencilerin kongre, sempozyum vb. bilimsel olayları yerinde ve doğal şekli ile yaşayarak öğrenmelerini sağlamak amacı ile düzenlenmektedir. Öğrencilerde bilimsel araştırma becerilerinin geliştirilmesi 2023 MEB Eğitim Vizyon Belgesinde, Türkiye Yeterlilikler Çerçeve Planında, BİLSEM Yönergesinde ve TÜBİTAK Proje çağrılarına (2204 A Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri ve 2204 B Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması) öncelikli olarak geliştirilmesi hedeflenen beceriler arasındadır.

Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi (UÇAK)  2012-2022 yılları arasında 6 kez düzenlenmiştir.  İlki 2012 yılında Konya İl’inde Necmettin Erbakan Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen I. Ulusal Çocuk Kongresinde 54 Bilim ve Sanat Merkezinden 196 öğrenci, 69 öğretmen ve 63 velinin katılımı ile 149 bildiri sunulmuştur. 2013 Yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Bursa Kamil Tolon BİLSEM tarafından Bursa İl’inde gerçekleştirilen II. Ulusal Çocuk Kongresinde, 38 farklı kurumdan gelen 154 sözlü bildiri sunulmaya değer görülmüştür. 2014 yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Rize Fatma Nuri Erkan BİLSEM tarafından Rize İl’inde gerçekleştirilen III. Ulusal Çocuk Kongresinde 35 farklı kurumdan gelen 137 sözlü bildiri kabul edilmiştir. 2015 yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi ve İzmir Konak BİLSEM ortaklığında İzmir İl’inde gerçekleştirilen IV. Ulusal çocuk kongresinde 154 sözlü bildiri sunulmuştur. 2016 yılında ise Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Bağcılar Belediyesi Enderun Yetenekli Çocuklar Merkezi işbirliği ile İstanbul İl’inde gerçekleştirilen V. Ulusal çocuk kongresinde 180 sözlü bildiri öğretim üyelerinin değerlendirmeleri sonucunda bilimsel yönden katkı sağlayacağı düşüncesiyle sunu yapılmaya uygun görülmüştür. 2022 yılında da yine Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya Büyükşehir Belediyesi ve Milli Eğitim Bakanlığı işbirliği ile Konya’da gerçekleştirilmiştir. VI. Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi’nde 103 sözlü bildiri kabul edilmiş ve sunulmuştur. VI. Çocuk Araştırmaları Kongresi 8-10 Eylül 2022 tarihleri arasında Necmettin Erbakan Üniversitesi Özel Yetenekliler Anabilim Dalı tarafından Konya Büyükşehir Belediyesi himayelerinde Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü işbirliği ile Konya NEU Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi yerleşkesinde yapılmıştır. Kongreye Ülkemizin 46 farklı şehrinden 165 Öğrenci ve onlara refakat eden 126 öğretmen ile veliler ve akademisyenler katılmıştır. Kongremize 3 çağrılı konuşmacı konferans vermişlerdir. Kongrede 165 sözlü bildiri sunulmuştur.

VII. Ulusal Çocuk Araştırmaları Kongresi ise Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü koordinasyonunda, Sorgun Bilim ve Sanat Merkezi yürütücülüğünde, Yozgat Bozok Üniversitesi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yozgat İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Sorgun İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliği ile  12-14 Haziran 2024 tarihlerinde Yozgat’ta gerçekleştirilecektir.

 (UÇAK-2024)’e yapılan bildiri başvuruları tamamen akademik ve bilimsel bir yaklaşımla iki hakem tarafından kör hakemlik ilkesi çerçevesinde seçilecek, bildiriler de en az Dr. Öğretim Üyesi olan bir salon başkanlığının oturumu yönettiği bilimsel bir platformda yüz yüze olarak sunulabilecektir.

Bu bağlamda kongreye katılımı beklenen katılımcılar ve sayılarının şu şekilde beklenmektedir:

  1. 1-12. Sınıf Öğrencileri:  Tüm illerimizden katılımı olacak şekilde 250-350 araştırmacı öğrenci, imkân verilmesi halinde bu sayı artacaktır.
  2. Danışman Öğretmenleri: Tüm illerimizden katılımı olacak şekilde 150-200 öğretmen.
  3. Aileler: 300 civarında ailenin katılımı beklenmektedir.
  4. Akademisyenler: Özel yetenekliler alanında çalışan akademisyenler başta olmak üzere eğitim alınanda çalışma yapan akademisyenlerle birlikteyaklaşık 150 akademisyen.

Kongrede her bir oturumda dört bildiri sunulacak şekilde aynı anda 5 ya da 6 salonda eşgüdümlü sunulması ve böylece en az 200 bildirinin sunumuna imkân tanınması planlanmaktadır. Fiziki ve mali imkânların elvermesi durumunda sunulacak bildiri ve kongreye katılacak öğrenci sayısı artacaktır. Aynı zamanda poster bildirilerin sunumuna da imkân tanınacaktır. Kongre kapsamında öğrencilerimize yönelik atölye çalışmaları yer alacak, öğrencilerimizin öğretmenlerine yönelik de eğitim atölyeleri olabileceği gibi öğrencilerin bilimsel projelerini sergilenmesine de imkân tanınacaktır.

Proje kapsamında aşağıdaki faaliyetlere yer verilecektir:

  1. Bilimsel Bildirilerin Fiili Sunumu: Kongreye sunulmak üzere ülkemizin tüm illerinden 2.500 civarında bildiri başvurusu yapılması beklenmektedir. 2015 yılında yapılan kongremize 2.351 bildiri başvurusu yapılmıştır. Bu bağlamda en az 200 fiili bildirinin sunumu planlanmaktadır.  Fiziki ve mali imkânların elvermesi durumunda sunulacak bildiri ve kongreye katılacak öğrenci sayısı artacaktır.
  2. Bilimsel Bildirilerin Poster Sunumu: Başvurusu yapılan ve hakemler tarafından bilimsel değerlendirilmesi yapılan 100 bildirinin poster sunumu sağlanacaktır.
  3. Bilimsel Proje Sergisi: Kongremizde ülkemizin tüm şehirlerinden gelen öğrencilerimizin bilimsel projelerini sergileyebilmelerini sağlamak için proje sergi stantları yer alacaktır. Bu stantlarda çocuklar ve gençler bilimsel projelerini tanıtacak, bu stantları da şehrimizdeki isteyen tüm okullardaki öğrencilerin izlemesine imkân sunulacaktır.
  4. Resim Sergisi: Ülkemizin tüm şehirlerinden gelen öğrencilerin resimlerinin sergilendiği bir resim sergisi düzenlenecektir. Bu sergiyi şehrimizdeki isteyen tüm okullardaki öğrencilerin izlemesine imkân sunulacaktır.
  5. Çağrılı Konuşmacılar: Uluslararası ve Ulusal düzeyde eğitim/özel yetenekli öğrencilerin eğitimi alanında uzmanların, akademisyen, yazar, sanatçı ve yönetici vb. konuşmacıların seminerlerine yer verilecektir.
  6. Öğrenci Atölyeleri: Öğrencilerimizin olağan durumlarda kolayca ulaşamadığı ve eğitimlerinde özellikle ihtiyaç duydukları alanlarda ülkemizde bu alanlarda saygın eğitimciler tarafından açılan atölye çalışmaları yer alacaktır.
  7. Öğretmen Atölyeleri: Öğretmenlerinin olağan durumlarda kolayca ulaşamadığı ve eğitimlerinde özellikle ihtiyaç duydukları alanlarda ülkemizde bu alanlarda saygın eğitimciler tarafından açılan atölye çalışmaları yer alacaktır.
  8. Şehir Gezileri: Kongre sürecinde Çekerek Lavanta Adası ve Rafting sporu, Sarıkaya Roma Hamamı gezisi, Yozgat Çapanoğlu Camii, Yozgat Tarihi Konakları Eğlencesi yapılması planlanmaktadır.

Kongre sürecinde kongrenin düzenlenmesinde ortak olan kurumlarımızın yöneticileri üst düzey yöneticileri onur kurulumuzda yer alacak, logoları tüm görsellerde bulunacak, basılan kitaplarda ortak kurumlarımızın yazılarına yer verilecek

Kongreye katılımınız gerek ülkemizde eğitim ile ilgili çalışmalara katkısı gerekse ilgili paydaşlar arasında işbirliği ve iletişimi artıracak olması açısından bizler için gurur verici olacaktır. Sizleri 04-06 Haziran 2024 tarihleri arasında Yozgat’ta görmek dileği ile:

Saygılarımla.

Yusuf ÜNAL